Obsah
Technika prodeje zboží na prodejně
Technika prodeje zboží představuje souhrn činností zabezpečujících provozně-technický postup při organizování prodeje a vedení prodejního rozhovoru.
Cílem techniky prodeje zboží je tvorba optimálních podmínek pro vlastní prodej zboží podle ekonomických, provozních, psychologických a zbožíznaleckých zásad. Technika prodeje se přitom odvíjí od sortimentu prodávaného zboží, zvláštnostech spotřebitelů zásobovaného regionu a technických a ekonomických podmínkách prodejny.
Technika prodeje v prodejně s obsluhou
Vzhledem k tomu, že jde o přímé jednání se zákazníkem, očekává se od prodavače odborná a kulturní úroveň a zároveň ovládání prodejní techniky (proces prodeje řídí a ovlivňuje). Zákazníci očekávají odbornou radu, doporučení a informace o kupovaném zboží.
Druhy techniky prodeje:
- jednoduchá prodejní technika – používá se při prodeji přesně formulované objednávky (zákazník má přesnou představu o druhu a množství nakoupeného zboží a má zájem na rychlém a přesném vyřízení své objednávky
- složitá prodejní technika – používá se, není-li zákazník předem rozhodnut o druhu nakoupeného zboží (zpravidla se rozhoduje až na základě nabídky), prodavač kupujícího seznamuje se zbožím.
Fáze prodejního procesu
- přivítání zákazníka
- zjištění přání zákazníka
- předložení a předvedení zboží zákazníkovi
- odborná rada zákazníkovi při výběru zboží, popř. doplňková nabídka
- úprava zboží
- vyúčtování zboží zákazníkovi
- placení zboží
- balení zboží
- výdej zboží zákazníkovi
- rozloučení se se zákazníkem
1. Přivítání zákazníka
Vytváří první dojem zákazníka a je rozhodující při prodeji zboží. První dojem je tvořen prostředím prodejny, úpravou zevnějšku prodavače a jeho jednáním se zákazníkem. Při vstupu do prodejny musí být zákazník nejprve přívětivě uvítán zdvořilým, přirozeným a nevtíravým pozdravem, proneseným klidně a zřetelně. Při velkém provozu stačí úsměv a úklon hlavy. Prodavač musí zákazníka pozdravit nejpozději před tím, než ho začne obsluhovat. Při pozdravu se díváme přímo na zákazníka. Pokud zákazníka prodavač zná (je častým kupujícím) připojí k pozdravu příjmení, popř. titul se správným oslovením pane, paní, slečno. Pozdrav je nedílnou součástí odborné a kulturní obsluhy.
2. Zjištění přání zákazníka
Pro zjištění přání zákazníka je důležité, umožnit mu prohlídku zboží (nejlepší podmínky v samoobsluhách a prodejnách s volným výběrem). V prodejnách s obsluhou musíme sami oslovit zákazníka a zjistit jeho přání dříve než se na nás obrátí s dotazem.
3. Předvedení a předložení zboží zákazníkovi
V této fázi prodejního procesu je nutné uplatnit odborné znalosti prodavačů a pomoci tak zákazníkovi při výběru zboží. Zboží předkládáme s největší pečlivostí, neboť na základě způsobu předložení zboží se zákazník rozhoduje, zda zboží koupí či nikoliv (posuzuje cenu a kvalitu zboží).
4. Odborná rada zákazníkovi při výběru zboží
Rada musí být pravdivá, stručná, přesná a promyšlená. Je nutné si ujasnit vlastnosti zboží, které zboží činí prodejným, a které odpovídají kupním důvodům spotřebitelů, (nutnost a přání = hlavní kupní důvody spotřebitele). Prodavač musí znát vlastnosti prodávaného zboží, které bude zákazníkovi při prodeji zdůrazňovat.
5. Úprava zboží
Úpravy zboží dělíme na placené (například úprava kupovaného oblečení) a neplacené (mletí kávy, zabalení apod.) Prodavač má tyto služby nabídnout zákazníkovi vhodným způsobem dříve, než o to bude zákazníkem požádán.
6. Vyúčtování zboží zákazníkovi
Prodavač účtuje vždy přímo před zákazníkem (kontrola počtu kusů zboží s počtem napsaných položek). Po kontrole součtu zřetelně říká výslednou částku.
Náležitosti dokladu o prodeji:
- druh zboží
- množství zboží
- cena (DPH)
- razítko prodejny, datum, podpis prodávajícího
Pokud doklad nahrazuje záruční list, měl by u nepotravinářského zboží obsahovat výrobní a evidenční číslo výrobku.
Stránka není dokončena…